Tuesday, March 24, 2015

LALA MASAK SUKA HATI





Amacam sempoi dak nama masakan hahaaha.....

Ni aku masak main campak2 ja....mak x berapa sihat so tugas aku kena masak heheehe....

Pagi hari minggu kebetulan adik aku pun cuti dia keja syif so kami p la market.....jalan punya jalan ternampak si lala ni..mcm teringin ja hehehehe.....

Adik aku beli kerang aku beli si lala ni....x tau la murah ka mahal sekilo mamat tu jual RM 6.00 tapi dia jual RM 5.00 jer sekilo hmmm.... boleh la.

Nak resepi ka?

Ok aku masak simple ja kalau nak try boleh la...... sukatn xdak tau main agak2 ja..


*
**
****

Bahan-bahan

siput lala sekilo

sebatang serai

bawang merah

bawang putih (kasi lebih dari bawang merah)

cili padi (ikut tahap kepedasan)

minyak

garam & gula

pes tomyam (1 sudu besar)

sos tiram (agak2 la)

air


Cara masak

@ tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili padi (ketepikan)

@ serai ditumbuk jangan sampai hancur just bagi pecah jer...

@ panaskan minyak, kemudian tumiskan bahan yang telah ditumbuk tadi sehingga masak atau naik bau

@ masukkan pes tomyam dan sos tiram, kemudian masukkan sedikit air

@ masukkan garam dan gula, ikut sedap mulut masing2 la..... dah tu last sekali masukkan si lala tu...

@ kacau sampai masak la, sebelum tutup api tu rasa la sekali lagi ok ka x kan...


Ok dah siap...boleh la kalau nak try hehehehe...ntah apa2 kan...



2 comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...